Muziek Gratis activiteit Zomervakantie

Zomeravondconcerten carillon Onze Lieve Vrouwetoren

Amersfoort mag wel de beiaardhoofdstad van Nederland genoemd worden: het is de enige stad met twee handbespeelbare carillons in één toren, carillons die bovendien maar liefst vier keer per week een uur bespeeld worden. Daarnaast is Amersfoort ook de stad waar sinds 1953 de Nederlandse Beiaardschool gevestigd is. Elke zomer bezoekt een keur aan gastbeiaardiers de keistad om daar op een donderdag in juli of augustus (i.v.m. Amersfoort Jazz met uitzondering van 15 augustus) van 20.00 tot 21.00 uur een zomeravondconcert te geven. De concerten worden dit jaar verzorgd door acht verschillende beiaardiers – vier vrouwen en vier mannen – uit binnen- en buitenland (Japan, België).

De concerten zijn ook in alle rust te beluisteren vanaf een speciaal voor dat doel opengestelde luisterplaats. Bewoners van de Westsingel stellen de binnenplaats bij hun woningen open om vanaf daar zowel de Onze-Lieve-Vrouwetoren in het vizier als de carillonmuziek in het oor te hebben. Op de concertavonden ontvangen Jan van der Linden en Piet Pieterse de concertbezoekers graag vanaf 19.45 uur op de luisterplek op de eerste verdieping; aanbellen bij Westsingel 15N of 16A. Er is een lift aanwezig, maar geen openbaar toilet. De programmaboekjes zijn op de luisterplek op de eerste verdieping verkrijgbaar.

4 juli Liesbeth Janssens (België)

11 juli Rosemarie Seuntiëns (Eindhoven e.o.)

18 juli Sander van den Houten (alumnus HKU/Nederlandse Beiaardschool)

25 juli Christiaan Winter (Alkmaar, docent HKU/Nederlandse Beiaardschool)

1 augustus Tommy van Doorn (regio Eindhoven, docent HKU/Nederlandse

Beiaardschool)