Datum publicatie: 23 juli 2024

Weet u hoeveel klokken er in de Onze Lieve Vrouwetoren hangen?

Zijn het er 15 of 50? Misschien 80? Nog meer???
Ja, het zijn in totaal 100 klokken. In onze toren zijn – in de wereld een unicum – twee bespeelbare beiaarden. Dit zijn de Hemony-beiaard met 35 klokken, uit de zeventiende eeuw en Eijsbouts-beiaard met 58 klokken, uit 1997.

Maar dat zijn 93 klokken….

En die andere 7 dan???

Die hangen in de authentieke klokkenstoel op de luidzolder ter hoogte van de eerste omloop. De klokken zijn ontworpen door Sjoerd van Geuns en gegoten in het Duitse Sinn bij de firma Hanns Martin Rincker.
Elke klok heeft een naam, gerelateerd aan een plek in de stad, zoals Havik, Bloemendaal of Kamp. Tevens hebben ze een tekstregel, het randschrift. De regels vormen samen een geheel.

Maar hoe moet dat luiden dan?

‘Je moet dansen met de klok’, werd mij gezegd toen ik vorig jaar mocht toetreden tot het
Amersfoortse Klokkenluiders Gilde. Je moet ook goed luisteren en gevoel voor de klok hebben. En, gek genoeg, vooral niet te hard trekken en ‘wild’ luiden.
Elke luiding is een geweldige ervaring en ik vind het een grote eer, als geboren Amersfoortse, lid van dit Gilde te mogen zijn.

Toogdag

Onlangs, op 15 juni was onze jaarlijkse ‘Toogdag’, de dag waarop examens worden
afgenomen en je de kans krijgt ‘een klok op te schuiven’ tot je alle 7 klokken hebt gehad.Daarna is het nog mogelijk de meesterproef af te leggen.

Op 9 september 2000 werd het Amersfoorts zevengelui voor het eerst geluid. Zij worden geluid via een luidstok en een luidkoord. Om het voltallige zevengelui te kunnen luiden zijn ten minste acht luidbroeders en -zusters nodig. Eén klok, de Havik, weegt bijna 3000 kilogram en heeft twee luidkoorden, waar dus ook twee luiders nodig om de klok te kunnen luiden.

Liefde voor Amersfoort

De liefde voor Amersfoort spat van de muziekstukken van de toren af: “Iedereen bij het Gilde heeft hart voor de stad. De betrokkenheid is zo groot; de meesten blijven lid tot de dood ons scheidt”, vertelt één van de leden. Serieuze zaak dus, dat luiden. “Je hoort ons onder andere tijdens de Dodenherdenking, in de Kerstnacht, tijdens de Paaswake en in de Nieuwjaarsnacht. Ook luiden we vaak festivals zoals Dias Latinos en Amersfoort World Jazz in.

Je hebt er niet veel voor nodig om dit werk te doen. Liefde voor de stad is genoeg.”

Beiaardconcerten

De komende maanden juli en augustus gaan wij voorafgaand aan de beiaardierconcerten, om 19.45 uur luiden. U kunt het contactformulier op de website invullen als u een keertje zou willen komen kijken.

Van harte welkom!

Geschreven door: Fokje

Leuk om te kijken!

Het Amersfoorts Klokkenluidersgilde was op televisie. Maandag16 november 2015 bij de EO op Nederland 2. Het programma 'Geloof en een hoop liefde' besteedde toen veel aandacht aan het gilde.